Resonanties

Jan Michiels speelt een selectie uit het pianorepertoire van Claude Debussy, Bruno Van Dijck toont  uittreksels uit zijn recente landschapsreeksen.
Beide kunstenaars verkennen in dit project de raakpunten tussen hun artistieke activiteit.Voor hen is het een eerste experiment op zoek naar een zinvolle wijze van samenwerken. Zij delen een fascinatie voor de interactie tussen hedendaags werk en zijn historische referenties.
Bij Bruno Van Dijck komt dat onder andere tot uiting in de actualisering van  een pré-impressionistisch gevoel van fysieke betrokkenheid met de natuur zoals we dat herkennen in het werk van J. Constable en de schilders van de ‘school van Barbison’. In de hedendaagse maatschappelijke context van agressief materialisme krijgt deze betrokkenheid en verbondenheid, vooral door de zeer specifieke installatie met schrijnen, zowel een rituele als een ecologische dimensie.
Jan Michiels bouwt zijn recitals op als rituelen van herkenning én verrassing door verschillende lagen van het rijke pianorepertoire op een indringende wijze met elkaar te combineren. Rituelen dus als een hedendaagse poging om het echte 'luisteren' - naar het bekende en het onbekende - te blijven cultiveren.

Editie

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling realiseerden Bruno Van Dijck en Jan Michiels een speciale editie op 24 genummerde exemplaren. In een zuurvrije doos worden 4 CD’s met opnames van Debussy’s pianowerken door Jan Michiels en Inge Spinette en 4 etsen van Bruno Van Dijck samengebracht.
Peter De Graeve, filosoof en kunstcriticus, schreef een begeleidende tekst. Deze editie wordt bij de opening van de tentoonstelling voorgesteld. Tijdens het Pianorecital op 3 maart, kunnen een aantal van de op de CD’s verzamelde vertolkingen life beluisterd worden.

 

Cwm Gwylog 2012-2016




 

East Portholland 2012



Cran d’Escalles 2012


 

Editie en Blanc et Noir

 

Des pas sur la neige


 
 WEBDESIGN david.ausloos@pandora.be